You are currently viewing قیمت ارز دلار آمریکا سه شنبه 25 خرداد 1400

قیمت ارز دلار آمریکا سه شنبه 25 خرداد 1400

قیمت ارز دلار در بازار آزاد با کاهش ۰.۲ درصدی نسبت به ۲ روز پیش، ۲۳,۹۲۰ تومان معامله شد. دلار در صرافی ملی در بازار روز قبل نسبت به ۲ روز پیش، با ۷۲ تومان افزایش، ۲۳,۱۰۷ تومان نرخ گذاری شد. دلار در بازار متشکل در بازار روز قبل نسبت به ۲ روز پیش، با ۱۵۲ تومان افزایش، ۲۳,۳۲۳ تومان نرخ گذاری شد. ارز دلار در سامانه سنا در بازار روز قبل نسبت به ۲ روز پیش، با ۷۴ تومان افزایش، ۲۳,۵۷۴ تومان نرخ گذاری شد. دلار کانادا با افزایش ۰.۰۶ درصدی نسبت به ۲ روز پیش، ۱۹,۶۷۴ تومان معامله شد. دلار استرالیا با افزایش ۰.۶۱ درصدی نسبت به ۱۰۰ روز پیش، ۱۹,۴۱۰ تومان معامله شد.

جدول قیمت دلار در بازارهای مختلف
قیمت بروزرسانی
دلار در بازار آزاد 23,920.00 تومان روز قبل
دلار در صرافی ملی 23,107.00 تومان روز قبل
دلار در بازار متشکل 23,323.00 تومان روز قبل
دلار در سامانه سنا 23,574.00 تومان روز قبل
دلار کانادا 19,674.00 تومان روز قبل
دلار استرالیا 19,410.00 تومان ۹۹ روز پیش

قیمت دلار در بازار آزاد

روز قبل دلار در بازار آزاد برخلاف رشد قبلی با افت قیمت روبرو بوده است، بطوری که دلار در بازار آزاد که ۲ روز پیش تا ۲۳,۹۷۰ (بیست و سه هزار و نهصد و هفتاد ) تومان رسیده بود، امروز – سه شنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ مصادف با ۱۵ ژوئن ۲۰۲۱ – با کاهش ۰.۲ درصدی به ۲۳,۹۲۰ (بیست و سه هزار و نهصد و بیست ) تومان رسید.

جدول قیمت 3 روز اخیر دلار در بازار آزاد
قیمت (تومان) مقدار تغییر درصد تغییر تاریخ
۲۳,۹۲۰ -۵۰ -۰.۲۱ روز قبل
۲۳,۹۷۰ ۳۴۰ ۱.۴۱ ۲ روز پیش
۲۳,۶۳۰ -۳۶۰ -۱.۵۳ ۳ روز پیش

قیمت دلار در صرافی ملی

روز قبل دلار در صرافی ملی مانند ۲ روز پیش رشد قیمت را تجربه کرد. دلار در صرافی ملی که ۲ روز پیش تا ۲۳,۰۳۵ (بیست و سه هزار و سی و پنج ) تومان رسیده بود، امروز – سه شنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ مصادف با ۱۵ ژوئن ۲۰۲۱ – با رشد ۰.۳۱ درصدی به ۲۳,۱۰۷ (بیست و سه هزار و یکصد و هفت ) تومان رسید.

جدول قیمت 3 روز اخیر دلار در صرافی ملی
قیمت (تومان) مقدار تغییر درصد تغییر تاریخ
۲۳,۱۰۷ ۷۲ ۰.۳۱ روز قبل
۲۳,۰۳۵ ۱۶۲ ۰.۷ ۲ روز پیش
۲۲,۸۷۳ -۲۵۶ -۱.۱۲ ۳ روز پیش

قیمت دلار در بازار متشکل

روز قبل دلار در بازار متشکل مانند ۲ روز پیش رشد قیمت را تجربه کرد. دلار در بازار متشکل که ۲ روز پیش تا ۲۳,۱۷۱ (بیست و سه هزار و یکصد و هفتاد و یک ) تومان رسیده بود، امروز – سه شنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ مصادف با ۱۵ ژوئن ۲۰۲۱ – با رشد ۰.۶۵ درصدی به ۲۳,۳۲۳ (بیست و سه هزار و سیصد و بیست و سه ) تومان رسید.

جدول قیمت 3 روز اخیر دلار در بازار متشکل
قیمت (تومان) مقدار تغییر درصد تغییر تاریخ
۲۳,۳۲۳ ۱۵۲ ۰.۶۵ روز قبل
۲۳,۱۷۱ ۴۶ ۰.۱۹ ۲ روز پیش
۲۳,۱۲۵ -۲۵۱ -۱.۰۹ ۳ روز پیش

قیمت دلار در سامانه سنا

روز قبل دلار در سامانه سنا مانند ۲ روز پیش رشد قیمت را تجربه کرد. دلار در سامانه سنا که ۲ روز پیش تا ۲۳,۵۰۰ (بیست و سه هزار و پانصد ) تومان رسیده بود، امروز – سه شنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ مصادف با ۱۵ ژوئن ۲۰۲۱ – با رشد ۰.۳۱ درصدی به ۲۳,۵۷۴ (بیست و سه هزار و پانصد و هفتاد و چهار ) تومان رسید.

جدول قیمت 3 روز اخیر دلار در سامانه سنا
قیمت (تومان) مقدار تغییر درصد تغییر تاریخ
۲۳,۵۷۴ ۷۴ ۰.۳۱ روز قبل
۲۳,۵۰۰ ۱۶۵ ۰.۷ ۲ روز پیش
۲۳,۳۳۵ -۲۶۱ -۱.۱۲ ۳ روز پیش

قیمت دلار کانادا

روز قبل دلار کانادا مانند ۲ روز پیش رشد قیمت را تجربه کرد. دلار کانادا که ۲ روز پیش تا ۱۹,۶۶۲ (نوزده هزار و ششصد و شصت و دو ) تومان رسیده بود، امروز – سه شنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ مصادف با ۱۵ ژوئن ۲۰۲۱ – با رشد ۰.۰۶ درصدی به ۱۹,۶۷۴ (نوزده هزار و ششصد و هفتاد و چهار ) تومان رسید.

جدول قیمت 3 روز اخیر دلار کانادا
قیمت (تومان) مقدار تغییر درصد تغییر تاریخ
۱۹,۶۷۴ ۱۲ ۰.۰۶ روز قبل
۱۹,۶۶۲ ۲۲۲ ۱.۱۲ ۲ روز پیش
۱۹,۴۴۰ -۳۷۳ -۱.۹۲ ۳ روز پیش

قیمت دلار استرالیا

۹۹ روز پیش دلار استرالیا مانند ۱۰۰ روز پیش رشد قیمت را تجربه کرد. دلار استرالیا که ۱۰۰ روز پیش تا ۱۹,۲۹۰ (نوزده هزار و دویست و نود ) تومان رسیده بود، امروز – سه شنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ مصادف با ۱۵ ژوئن ۲۰۲۱ – با رشد ۰.۶۱ درصدی به ۱۹,۴۱۰ (نوزده هزار و چهارصد و ده ) تومان رسید.

جدول قیمت 3 روز اخیر دلار استرالیا
قیمت (تومان) مقدار تغییر درصد تغییر تاریخ
۱۹,۴۱۰ ۱۲۰ ۰.۶۱ ۹۹ روز پیش
۱۹,۲۹۰ ۲۰ ۰.۱ ۱۰۰ روز پیش
۱۹,۲۷۰ -۶۶۰ -۳.۴۳ ۱۰۱ روز پیش

ارز ابزار اصلی وشناخته شده دادوستدها در جهان امروز به شمار می‌رود. ارز به صورت سکه یا اسکناس توسط دولت‌ها توزیع می‌شود. اکثر کشورهای جهان ارز یا واحدپول ویژه خود را تعریف کرده و بر اساس مقتضیات اقتصادی خود دست به انتشار آن می‌زنند.

برخی از کشورها نیز از واحدهای پولی مهم دنیا برای دادوستدهای داخلی خود بهر می‌گیرند. به طور مثال در حال حاضر به غیر از ایالات متحده آمریکا، 27 کشور دیگر نیز دلار آمریکا را به عنوان واحد پول خود انتخاب کرده‌اند. از جمله این کشورها می‌توان به زیمبابوه، پرتوریکو، جامائیکا و…اشاره کرد.

در ایران ارز به مفهوم واحد پول سایر کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرد. مهم‌ترین و پرکاربردترین ارزها در بازار ایران دلار آمریکا، یورو، یوآن چین، درهم امارات، لیر ترکیه است. این ارزها بخش عمده داده و ستد بازار ارز ایران را به خود اختصاص داده‌اند.

تاریخچه دلار؛ چطور دلار آمریکا به قوی‌ترین ارز جهان تبدیل شد؟

تاریخچه دلار؛ چطور دلار آمریکا به قوی‌ترین ارز جهان تبدیل شد؟

در سال ۱۹۱۴، فدرال‌رزرو ایالات متحده آمریکا اولین دلار را -به همین شکلی که ما امروز می‌شناسیم- چاپ کرد. کمتر از شش دهه بعد، دلار به‌طور رسمی به یکی از مهم‌ترین ارزها در ذخایر ارزی جهان تبدیل شد.

تاریخچه دلار آمریکا

تاریخچه دلار آمریکا با پول و کالاهایی که انگلیسی‌ها در مستعمرات خود از آن استفاده می‌کردند، آغاز شد.تا پیش از انقلاب استقلال آمریکا، مستعمرات سیزده‌گانه بریتانیا در آمریکا از پول رایج انگلستان، یعنی لیره استفاده می‌کردند.آمریکایی‌ها با سکه نقره‌ای اسپانیا به نام «دلار» که در مکزیک رایج بود، دادوستد می‌کردند و به‌همین دلیل نام پول ملی خود را بعدها دلار گذاشتند.

سکه دلار نقره‌ای به‌نام تالر (Thaler) از قرن چهاردهم به مدت بیش از سه قرن در اروپا رایج بود و اسپانیایی‌ها آن را حفظ و به مستعمرات خود در قاره آمریکا منتقل کردند.در دوران جنگ داخلی آمریکا و با تصمیم‌گیری کنگره قاره‌ای در سال ۱۷۷۵، اولین پول رایج قاره آمریکا بیرون آمد.عدم هماهنگی‌ دولت‌ها و کنگره و همچنین هزینه‌های جنگ و اقدامات انگلیس موجب شد، ارزش این پول به‌شکل قابل توجهی ضعیف باقی بماند.

فدرال‌رزرو، بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا، در سال ۱۹۱۳ و با تصویب لایحه فدرال‌رزرو در پاسخ به بحران‌های مالی و عدم ثبات یک سیستم ارزی تاسیس شد.ضرابخانه آمریکا در سال ۱۷۹۲ تاسیس و اولین سکه دلار ضرب شد؛ با این حال، تا پیش از سال ۱۸۶۳ و تاسیس بانک‌های ملی، این سکه تنها ارز کشور نبود.در طول دهه ۱۸۰۰، ارزش دلار به‌واسطه قیمت طلا و دلار نوسان داشت. زمانی‌که ارزش طلا در مقایسه با نقره افزایش یافت، سکه‌های طلا از گردش خارج شده و ذوب شدند. سکه‌های طلای جدید که بعدها به بازار آمدند، سبک‌تر بودند.در نهایت سیستم استاندارد طلا در سال‌های ۱۸۷۵ تا ۱۹۱۴ و به‌عنوان اولین سیستم رسمی برای ارزیابی نرخ مبادلات ارزی مورد استفاده قرار گرفت.

سیستم فدرالی دلار

در این سیستم دولت به‌طور آزادانه اجازه تبدیل پول به طلا و بالعکس را می‌داد و نرخ مبادله ارزها در بازار معاملات ارزهای خارجی، بر اساس اختلاف قیمت در ارزش اقتصادی اونس طلا و ارز دو کشور مشخص می‌شد.به بیان ساده‌تر، سیستم استاندارد طلا به این شیوه عمل می‌کرد که کشورها قیمت ارز داخلی خود را در چارچوب میزان مشخصی از طلا تثبیت می‌کردند.در فاصله دو جنگ جهانی اما کشورها در رقابت‌های اقتصادی از تراکم ذخایر رسمی طلا در بانک‌های مرکزی‌شان به‌عنوان ابزاری برای کسب امنیت مالی در دنیای بی‌ثبات استفاده کردند.به‌دلیل مشکلات بسیار این سیستم، پس از جنگ جهانی دوم توافق پولی برتون وودز جایگزین استاندارد طلا شد. این توافق با حضور نمایندگان از ۴۴ کشور در کنفرانس پولی و مالی سازمان ملل متحد در شهر برتون وودز ایالت نیوهمپشایر برگزار شد.

توسعه و طراحی این قرارداد در تاریخ ۱۹۴۴ شروع شد و حدود ۲۲ ماه طول کشید. در این سیستم، نرخ برابری ارزها بر اساس ذخایر طلای کشور ارزیابی می‌شد، اما برخلاف سیستم استاندارد طلا، صندوق بین‌المللی پول در مواقع ضروری، مانند عدم تعادل ترازهای تجاری و مالی کشورها، حق مداخله داشت.

اوج‌گیری ارز دلار از کجا شروع شد؟

فدرال‌رزرو، بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا، در سال ۱۹۱۳ و با تصویب لایحه فدرال‌رزرو در پاسخ به بحران‌های مالی و عدم ثبات یک سیستم ارزی تاسیس شد. در آن زمان اقتصاد آمریکا از اقتصاد انگلیس سبقت گرفته بود، اما انگلیس همچنان مرکز تجارت جهانی بود و بخش قابل توجهی از مبادلات جهانی با پوند انجام می‌شد. همچنین، بیشتر کشورهای توسعه‌یافته، نرخ مبادله ارز خود را با هدف ایجاد ثبات با طلا پیوند می‌دادند. اما زمانی‌که جنگ جهانی اول در سال ۱۹۱۴ شروع شد، بسیاری از کشورها استاندارد طلا را کنار گذاشتند تا بتوانند هزینه‌های نظامی خود را از طریق چاپ اسکناس پرداخت کنند. این روند ارزش پول این کشورها را کاهش داد.

در سال ۱۹۴۴، نشست‌ها برای راه‌اندازی سیستم برتون‌ وودز آغاز شد. سه سال از شروع جنگ گذشت و آمریکا که به این جنگ ورود نکرده بود، حالا نسبت به انگلیس پول بیشتری برای قرض دادن داشت و این وام‌ها هم به دلار داده می‎شد. انگلیس که برای حفظ جایگاه خود برای داشتن ارزی پیشرو در جهان، سیستم استاندارد طلا را راه‌اندازی کرده بود، طی این دوره برای اولین بار از وام‌دهنده به وام‌گیرنده تبدیل شد.

همین روند، آغاز سبقت گرفتن دلار از پوند را به‌دنبال داشت. در این زمان، ایالات متحده آمریکا، گزینه مناسبی برای کشورهایی بود که مایل به خرید اوراق قرضه دلاری بودند. در سال ۱۹۱۹، بریتانیا سرانجام ناچار شد سیستم استاندارد طلا را رها کند. با سقوط ارزش پوند، سرمایه‌داران هم پول‌های خود را از حساب‌هایشان بیرون آوردند و به‌این‌ترتیب، دلار به عنوان ذخیره ارزی جای پوند را گرفت.

Leave a Reply